Fråga 1 av 15

Psykometri (psyko + metri: mätning av psyket) är namnet på den gren av vetenskap som berör teoretiska och metodologiska principer för mätning av mentala förmågor och tillstånd hos individer. Dessa kan relateras till intelligensnivåer, personlighetsdrag, minnen osv. I en bredare förståelse täcker termen all tillämpning av matematik och statistik om psykologiska data. I snävare bemärkelse är termen associerad med psykologisk testning, vilket är den vanligaste metoden för att testa psyket. Det viktigaste praktiska syftet med psykometrin är att leverera metoder för att bygga och genomföra psykologiska test. Detta görs med hjälp av kvantitativa, statistiska metoder som kan hjälpa till att bestämma i vilken grad ett test ger korrekta och giltiga resultat. Det är omöjligt för psykologer som forskar eller utvecklar metoder för att mäta psykologisk förmåga att undvika att ta psykometrisk vård för att säkerställa att deras arbete är giltigt. De psykometriska principerna är grunden för psykologi som en objektiv vetenskap.

Psykometri syftar till att kvantifiera personlighetsdrag.

Fråga 1 av 15

Fråga 2 av 15

Psykometri (psyko + metri: mätning av psyket) är namnet på den gren av vetenskap som berör teoretiska och metodologiska principer för mätning av mentala förmågor och tillstånd hos individer. Dessa kan relateras till intelligensnivåer, personlighetsdrag, minnen osv. I en bredare förståelse täcker termen all tillämpning av matematik och statistik om psykologiska data. I snävare bemärkelse är termen associerad med psykologisk testning, vilket är den vanligaste metoden för att testa psyket. Det viktigaste praktiska syftet med psykometrin är att leverera metoder för att bygga och genomföra psykologiska test. Detta görs med hjälp av kvantitativa, statistiska metoder som kan hjälpa till att bestämma i vilken grad ett test ger korrekta och giltiga resultat. Det är omöjligt för psykologer som forskar eller utvecklar metoder för att mäta psykologisk förmåga att undvika att ta psykometrisk vård för att säkerställa att deras arbete är giltigt. De psykometriska principerna är grunden för psykologi som en objektiv vetenskap.

Psykometri är grunden för psykologi.

Fråga 2 av 15

Fråga 3 av 15

Psykometri (psyko + metri: mätning av psyket) är namnet på den gren av vetenskap som berör teoretiska och metodologiska principer för mätning av mentala förmågor och tillstånd hos individer. Dessa kan relateras till intelligensnivåer, personlighetsdrag, minnen osv. I en bredare förståelse täcker termen all tillämpning av matematik och statistik om psykologiska data. I snävare bemärkelse är termen associerad med psykologisk testning, vilket är den vanligaste metoden för att testa psyket. Det viktigaste praktiska syftet med psykometrin är att leverera metoder för att bygga och genomföra psykologiska test. Detta görs med hjälp av kvantitativa, statistiska metoder som kan hjälpa till att bestämma i vilken grad ett test ger korrekta och giltiga resultat. Det är omöjligt för psykologer som forskar eller utvecklar metoder för att mäta psykologisk förmåga att undvika att ta psykometrisk vård för att säkerställa att deras arbete är giltigt. De psykometriska principerna är grunden för psykologi som en objektiv vetenskap.

Psykometriska tester grundar sig på en kvalitativ metod.

Fråga 3 av 15

Fråga 4 av 15

JavaScript (JS) är ett dynamiskt programmeringsspråk. Det är det vanligaste språket för webbläsare som tillåter kommandoskript att kommunicera med användaren, styra webbläsaren, kommunicera asynkront och ändra innehållet i HTML-dokument. JS används också i programmering av serverns sida (med Node.js), spelutveckling och utveckling av stationära och mobila appar. Trots namnet har JavaScript inte många likheter med Java-programmeringsspråket, förutom synaktiskt till viss del. Likheten i språkets namn är resultatet av historiska och kommersiella skäl, snarare än tekniska. JavaScript bygger objektorienterade anläggningar på idén om prototyper. Java är ett stort klassbibliotek, definierat av dess gränssnitt. Det används också av andra programmeringsspråk, inklusive Ada och Eiffel.

JavaScript-programmeringsspråket används bara på klientsidan.

Fråga 4 av 15

Fråga 5 av 15

JavaScript (JS) är ett dynamiskt programmeringsspråk. Det är det vanligaste språket för webbläsare som tillåter kommandoskript att kommunicera med användaren, styra webbläsaren, kommunicera asynkront och ändra innehållet i HTML-dokument. JS används också i programmering av serverns sida (med Node.js), spelutveckling och utveckling av stationära och mobila appar. Trots namnet har JavaScript inte många likheter med Java-programmeringsspråket, förutom synaktiskt till viss del. Likheten i språkets namn är resultatet av historiska och kommersiella skäl, snarare än tekniska. JavaScript bygger objektorienterade anläggningar på idén om prototyper. Java är ett stort klassbibliotek, definierat av dess gränssnitt. Det används också av andra programmeringsspråk, inklusive Ada och Eiffel.

Java och JavaScript är dynamiska programmeringsspråk.

Fråga 5 av 15

Fråga 6 av 15

JavaScript (JS) är ett dynamiskt programmeringsspråk. Det är det vanligaste språket för webbläsare som tillåter kommandoskript att kommunicera med användaren, styra webbläsaren, kommunicera asynkront och ändra innehållet i HTML-dokument. JS används också i programmering av serverns sida (med Node.js), spelutveckling och utveckling av stationära och mobila appar. Trots namnet har JavaScript inte många likheter med Java-programmeringsspråket, förutom synaktiskt till viss del. Likheten i språkets namn är resultatet av historiska och kommersiella skäl, snarare än tekniska. JavaScript bygger objektorienterade anläggningar på idén om prototyper. Java är ett stort klassbibliotek, definierat av dess gränssnitt. Det används också av andra programmeringsspråk, inklusive Ada och Eiffel.

Språket i Java Class Library används också av Eiffel.

Fråga 6 av 15

Fråga 7 av 15

Ettbarnspolitiken är ett kinesiskt politiskt beslut avsett att motverka ökningen i den kinesiska befolkningen. Regeringen införde politiken 1979 som ett försök att hantera problemet med överbefolkningen i Kina. Politiken är kontroversiell både nationellt och internationellt både för att det drar upp frågan om de mänskliga rättigheterna men även grundat i oron för att den kommer att orsaka ekonomiska och sociala problem i framtiden. Ettbarnspolitiken uppmanade par att bara få ett barn. Begränsningen tillämpades strikt i stadsområden, men det fanns regionala skillnader. På landsbygden fick ett par vanligtvis ha två barn om det första barnet var en flicka eller var handikappat. År 2011 minskade arbetskraften i Kina för första gången sedan 1963. Politiken har också lett till en obalans mellan antalet pojk- och flickbarn. En förklaring till den sneda könsfördelningen är att pojkar enligt traditionellt tänkande är värda mer när flickan gifts bort.

Ettbarnspolitiken har avskaffats i Kina.

Fråga 7 av 15

Fråga 8 av 15

Ettbarnspolitiken var en kinesisk politisk beslut avsedd att motverka ökningen i den kinesiska befolkningen. Regeringen införde politiken 1979 som ett försök att hantera problemet med överbefolkning i Kina. Politiken är kontroversiell både nationellt och internationellt både för att det drar upp frågan om de mänskliga rättigheterna men även på grund av av oron för att den kommer att orsaka ekonomiska och sociala problem i framtiden Ettbarnspolitiken uppmanade par att bara få ett barn. Begränsningen tillämpades strikt i stadsområden, men det fanns regionala skillnader. På landsbygden fick ett par vanligtvis ha två barn om det första barnet var en flicka eller var handikappat. År 2011 minskade arbetskraften i Kina för första gången sedan 1963. Politiken har också lett till en obalans mellan antalet pojk- och flickbarn. En förklaring till den sneda könsfördelningen är att pojkar enligt traditionellt tänkande är värda mer när flickan gifts bort.

Det fanns regionala skillnader i tillämpningen.

Fråga 8 av 15

Fråga 9 av 15

Ettbarnspolitiken var en kinesisk politisk beslut avsedd att motverka ökningen i den kinesiska befolkningen. Regeringen införde politiken 1979 som ett försök att hantera problemet med överbefolkning i Kina. Politiken är kontroversiell både nationellt och internationellt både för att det drar upp frågan om de mänskliga rättigheterna men även på grund av av oron för att den kommer att orsaka ekonomiska och sociala problem i framtiden Ettbarnspolitiken uppmanade par att bara få ett barn. Begränsningen tillämpades strikt i stadsområden, men det fanns regionala skillnader. På landsbygden fick ett par vanligtvis ha två barn om det första barnet var en flicka eller var handikappat. År 2011 minskade arbetskraften i Kina för första gången sedan 1963. Politiken har också lett till en obalans mellan antalet pojk- och flickbarn. En förklaring till den sneda könsfördelningen är att pojkar enligt traditionellt tänkande är värda mer när flickan gifts bort.

Ettbarnspolitiken gäller inte par där det förstfödda barnet är en flicka.

Fråga 9 av 15

Fråga 10 av 15

Glastillverkning är en gammal uppfinning, men inte alls lika gammal som keramiktillverkning. Detta beror främst på att glastillverkning kräver mycket höga temperaturer. Vanligt glas kräver 1500 grader, specialglas behöver mer än 2000 grader. Dessutom används inte bara en råvara utan olika ämnen blandas. Glas är mer komplicerat att tillverka än keramik. Med detta sagt tillverkas det med hjälp av det naturligt förekommande elementet, kiseloxid. Natrium tillsätts till detta element för att minska smältpunkten för blandningen och dessutom tillsätts andra oxider som natrium och kalciumoxid. Råvarorna är olika beroende på typen av glas i fråga, liksom glasets avsedda färg. Klara kristallglas innefattar blyoxid, medan olika färger uppnås av metalloxider.

Det finns bara en huvudingrediens i glas.

Fråga 10 av 15

Fråga 11 av 15

Glastillverkning är en gammal uppfinning, men inte alls lika gammal som keramiktillverkning. Detta beror främst på att glastillverkning kräver mycket höga temperaturer. Vanligt glas kräver 1500 grader, specialglas behöver mer än 2000 grader. Dessutom används inte bara en råvara utan olika ämnen blandas. Glas är mer komplicerat att göra än keramik. Med detta sagt tillverkas det med hjälp av det naturligt förekommande elementet, kiseloxid. Natrium tillsätts till detta element för att minska smältpunkten för blandningen och dessutom tillsätts andra oxider som natrium och kalciumoxid. Råvarorna är olika beroende på typen av glas i fråga, liksom glasets avsedda färg. Klara kristallglas innefattar blyoxid, medan olika färger uppnås av metalloxider.

Natriumkarbonat ökar i allmänhet glasets smältpunkt.

Fråga 11 av 15

Fråga 12 av 15

Glastillverkning är en gammal uppfinning, men inte alls lika gammal som keramiktillverkning. Detta beror främst på att glastillverkning kräver mycket höga temperaturer. Vanligt glas kräver 1500 grader, specialglas behöver mer än 2000 grader. Dessutom används inte bara en råvara utan olika ämnen blandas. Glas är mer komplicerat att göra än keramik. Med detta sagt tillverkas det med hjälp av det naturligt förekommande elementet, kiseloxid. Natrium tillsätts till detta element för att minska smältpunkten för blandningen och dessutom tillsätts andra oxider som natrium och kalciumoxid. Råvarorna är olika beroende på typen av glas i fråga, liksom glasets avsedda färg. Klara kristallglas innefattar blyoxid, medan olika färger uppnås av metalloxider.

Oxider används för att färga glas.

Fråga 12 av 15

Fråga 13 av 15

Dunning-Kruger-effekten är den kognitiva bias-effekt som observeras när personer med nybörjarnivåer kraftigt överskattar sin egna förmåga. Denna effekt dokumenterades och namngavs av psykologerna David Dunning och Justin Kruger. Det förklaras som: Kunskapsnivån för att förstå din kompetensnivå har ännu inte uppnåtts, vilket begränsar din förmåga att känna till dina gränser. Dunning och Kruger demonstrerade effekten experimentellt 1999 i en serie experiment där de testade förhållandet mellan försökspersonernas bedömningar av sina egna förmågor jämfört med deras faktiska förmågor. Detta visade att de minst kompetenta individerna hade en tendens att överskatta sin egen förmåga. De gjorde detta i test av läsförmåga, medicinsk praxis, bilkörning, schack och tennis. Dunning och Kruger föreslog att inkompetens gör att en individ inte kan erkänna sin egen kompetensbrist och skillnaden mellan sin egen nivå och den önskade nivån samt göra det omöjligt för dem att utvärdera andras förmågor. Dunning och Kruger föreslog också att det bara är möjligt för människor att förstå sin egen brist på skicklighet, efter att ha fått tillräckligt med träning i att vara skicklig.

Inkompetenta personer är oförmögna att känna igen sin egen kompetens.

Fråga 13 av 15

Fråga 14 av 15

Dunning-Kruger-effekten är den kognitiva bias-effekt som observeras när personer med nybörjarnivåer kraftigt överskattar sin egna förmåga. Denna effekt dokumenterades och namngavs av psykologerna David Dunning och Justin Kruger. Det förklaras som: Kunskapsnivån för att förstå din kompetensnivå har ännu inte uppnåtts, vilket begränsar din förmåga att känna till dina gränser. Dunning och Kruger demonstrerade effekten experimentellt 1999 i en serie experiment där de testade förhållandet mellan försökspersonernas bedömningar av sina egna förmågor jämfört med deras faktiska förmågor. Detta visade att de minst kompetenta individerna hade en tendens att överskatta sin egen förmåga. De gjorde detta i test av läsförmåga, medicinsk praxis, bilkörning, schack och tennis. Dunning och Kruger föreslog att inkompetens gör att en individ inte kan erkänna sin egen kompetensbrist och skillnaden mellan sin egen nivå och den önskade nivån samt göra det omöjligt för dem att utvärdera andras förmågor. Dunning och Kruger föreslog också att det bara är möjligt för människor att förstå sin egen brist på skicklighet, efter att ha fått tillräckligt med träning i att vara skicklig.

Dunning-Kruger-effekten visar att kompetenta personer blir bättre på tennis och bilkörning.

Fråga 14 av 15

Fråga 15 av 15

Dunning-Kruger-effekten är den kognitiva bias-effekt som observeras när personer med nybörjarnivåer kraftigt överskattar sin egna förmåga. Denna effekt dokumenterades och namngavs av psykologerna David Dunning och Justin Kruger. Det förklaras som: Kunskapsnivån för att förstå din kompetensnivå har ännu inte uppnåtts, vilket begränsar din förmåga att känna till dina gränser. Dunning och Kruger demonstrerade effekten experimentellt 1999 i en serie experiment där de testade förhållandet mellan försökspersonernas bedömningar av sina egna förmågor jämfört med deras faktiska förmågor. Detta visade att de minst kompetenta individerna hade en tendens att överskatta sin egen förmåga. De gjorde detta i test av läsförmåga, medicinsk praxis, bilkörning, schack och tennis. Dunning och Kruger föreslog att inkompetens gör att en individ inte kan erkänna sin egen kompetensbrist och skillnaden mellan sin egen nivå och den önskade nivån samt göra det omöjligt för dem att utvärdera andras förmågor. Dunning och Kruger föreslog också att det bara är möjligt för människor att förstå sin egen brist på skicklighet, efter att ha fått tillräckligt med träning i att vara skicklig.

Den kognitiva bias-effekten av Dunning-Kruger-effekten har inte tidigare dokumenterats.

Fråga 15 av 15